Journal
buiten de deur 20 november, 2012

Paris Photo 2012

 

Ook dit jaar gaf het Stedelijk acte de présence op  Paris Photo. Wat direct opviel in de grote hal van het Grand Palais was de aanwezigheid van galeries zoals David Zwirner en Larry Gagosian, galeries kortom die grote namen tot hun stal kunnen rekenen en bovendien zeker niet exclusief fotografie laten zien. Paris Photo, dertien jaar geleden begonnen als een beurs waar vooral liefhebbers van ‘klassieke’ fotografie hun hart konden ophalen, richt zich dan ook steeds nadrukkelijker op verzamelaars van hedendaagse kunst. Het accent op betrekkelijk veilige keuzen is onveranderd, zoals ook bleek in de presentatie van vroeg werk in bescheiden formaat van Becherschüler als Thomas Ruff (interieurs) en Candida Höfer (serie over Liverpool). Aan de Becherschüler en hun positie werd tevens aandacht besteed in het drukbezochte lezingenprogramma waar Hilla Becher zelf aanwezig was, samen met Thomas Ruff en fotohistoricus Christopher Philips. Nuchter en precies formuleerde Hilla Becher de positie van Bernd en haar in de vroege conceptuele kunst, terwijl Ruff aandacht vroeg voor aspecten zoals de constructie van zijn foto’s, de kwaliteiten van groot formaat camera’s, de betekenis van manipulatie en het gebruik van bestaande beelden in zijn werk.

 

Debat met o.a. Hilla Becher, Thomas Ruff en Christopher Philips

Bijzonder en heel eigentijds was één van de tentoonstellingen op de beurs, de presentatie van het Archive of Modern Conflict dat 20 jaar geleden in Londen werd gestart en inmiddels bestaat uit vier miljoen foto’s, zowel van erkende fotografen uit de gehele geschiedenis van de fotografie als van anonieme fotografen. De keuze, ‘Collected Shadows’ getiteld, toonde een wonderlijke associatieve reeks beelden waarin geschiedenis en antropologie een belangrijke rol speelden.

 

                   

Zeer aantrekkelijk onderdeel van de manifestatie waren de verschillende boekpresentaties, zowel op de beurs zelf als op Off Print. Boeken, tijdschriften en online publicaties vertegenwoordigen een prettig laagdrempelig alternatief voor de bescheiden beurs, ook op Nofound Photo Fair, de plek voor jong talent in de Rue de Turenne.

 

Boekpresentatie Jim Reed’s “Working Memory” op de Art Publishing Fair 2012 in Parijs.

Tentoonstellingen waren er daarnaast op vele plekken in de stad en uiteraard langer te bezoeken dan de beurs zelf. Aanraders zijn Muntadas in het Jeu de Paume, Modernisme ou Modernité in het Petit Palais en Voici Paris, een recente aankoop modernistische foto’s uit de collectie van Christian Bouqueret, in het Pompidou. Een ‘special treat’ zijn de rondleidingen door kunstenaars en verzamelaars. In Le Bal, het kersverse centrum voor prikkelende en kritische fotografische posities gaf Paul Graham een toelichting op zijn expositie van een vroeg sociaal project over arbeidsbureaus ten tijde van Thatcher en een recent straatfotografie project waarin hij speelt met opeenvolgende momenten en presentatievorm.

 

In het Maison Rouge dat ieder jaar ten tijde van Paris Photo een privé collectie toont was dit keer de verzameling van Giuliana en Tommasso Setari te zien die door de enthousiast vertellende Mevrouw Setari zelf werd ingeleid. Veel Italiaanse kunst, veel arte povera: bijzondere werken van kunstenaars als Fabro, Pistoletto en Richter die even uit de huiselijke omgeving waren gehaald. Voor de liefhebber van de Pyramids van Sol LeWitt, van wie er hier een te zien was, heeft Galerie Marian Goodman in de Marais haar gehele ruimte met deze prachtige serie muurtekeningen ingericht.