Journal
Geen categorie 18 mei, 2015

Fotoblog 56ste Biennale van Venetie 2015

Stedelijk Museum conservator Martijn van Nieuwenhuyzen bezoekt de Biënnale sinds 1982. Hij was zelf in 2005 curator van het Nederlands Paviljoen (kunstenaars: De Rijke en De Rooij). Gewoontegetrouw nam hij ook dit jaar zijn camera mee. In het volgende fotoblog geeft hij in ruim 80 zwart-wit foto’s een indruk van de 56ste editie van deze Biënnale onder de Biënnales.

Van 5 tot en met 9 mei 2015 opende de 56ste International Art Exhibition van de Biënnale van Venetië. De internationale kunstwereld streek voor een paar dagen in Venetië neer en marcheerde volgens een strak schema door de ‘Dogenstad’. Naar tentoonstellingen, performances, events en openingsontvangsten. La Biennale di Venezia is de oudste en de enige ‘statelijke’ (landen)biënnale. In 2015 zijn 136 kunstenaars uit 89 landen in een nationale presentatie te zien in de Giardini di Castello, de Arsenale en in ‘paviljoens’ op tientallen andere locaties in Venetië. Daarnaast zijn er tientallen tentoonstellingen in palazzo’s, kerken en ander historische gebouwen, al dan niet binnen het officiële bijprogramma van de Biënnale.

De hoofdtentoonstelling van deze tweejaarlijkse kunstmanifestatie geldt als een van de barometers van het kunstklimaat. Ditmaal is de Amerikaans/Nigeriaanse curator Okwui Enwezor, directeur van het Haus der Kunst in München, hoofdcurator. Onder de titel All The World’s Futures maakte hij een tentoonstelling in het centrale paviljoen in de Giardini en in de Arsenale die met recht global genoemd kan worden en waarin hij een visie op de toekomst voor de kunst probeert te schetsen. Enwezor stelt dat wij in een periode van “post westernism” leven waarin meerdere perspectieven (dan alleen de westerse) naast elkaar bestaan. De kunst in zijn tentoonstelling reflecteert op de politieke, economische en ecologische crisissen in vele regio’s maar gaat niet ten onder aan inktzwarte Weltanschauung. Enwezor weet van het mastodontische Biennale-project een polyfoon vlechtwerk te maken waarin een breed klavier van kritische, ironische en esthetische klanken wordt bespeeld.

De presentatie in het Nederlandse paviljoen sluit aan bij de ecologische thema’s in de hoofdtentoonstelling. De 83-jarige herman de vries catalogiseert op lichtvoetige wijze de – volgens sommigen – laatste fase van het antropoceen en maakte in het Nederlandse paviljoen een installatie over o.a. de ecologische processen in het door industrie, klimaatverandering en toerisme bedreigde ecosysteem van de Venetiaanse lagune. Vanuit het paviljoen vaart dagelijks een boot naar het onbewoonde eiland Lazaretto Vecchio in de lagune dat deel uitmaakt van de vries’ Biennale presentatie.

Foto’s en tekst door Martijn van Nieuwenhuyzen
(Klik om de foto te vergroten en voor het bijschrift)

Tags

Geef een reactie