Journal
Geen categorie 1 oktober, 2013

Restauratie werken op papier Malevich

In de tentoonstelling Kazimir Malevich en de Russische avant-garde dienen werken op papier als een belangrijke illustratie van Malevich’ eigenzinnige artistieke ontwikkeling. Recent onderzoek, waarin het Stedelijk Museum een belangrijke rol heeft gespeeld, heeft het inzicht gebracht dat juist in Malevich’ tekeningen zijn artistieke queeste zichtbaar is. Nooit eerder zijn zoveel werken op papier bijeen gebracht; de basis hiervoor wordt gelegd door de Khardzhiev-collectie die in beheer is bij het Stedelijk Museum. De restauratoren papier geven een exclusief kijkje in hun atelier, waar de werken zorgvuldig worden voorbereid voor de tentoonstelling. Malevich heeft verschillende media gebruikt voor zijn tekeningen waaronder gouache. Gouaches zijn bijzonder kwestsbaar en indien noodzakelijk zijn de gouaches gerestaureerd voor deze tentoonstelling.

Figuur 1

K. Malevich, Fruitplukken/Overvloed, 1909 inv. nr. 4.2001 (172). Gouache en potlood op papier.

fig_2a

Fig_2b

Details van loskomende schilfers van een gouache van Malevich . Deze kunstenaar heeft gouacheverf vaak gebruikt voor zijn tekeningen. Gouacheverven  hebben  een matte uitstraling en  een pasteuze textuur; ze hebben relatief veel pigment maar weinig bindmiddel. Het gevolg is dat gouacheverf vaak loskomt van het  papier. Om verfverlies te voorkomen worden de loszittende gouacheschilfers geconsolideerd.

Figuur_3

Het consolidatiemiddel gebruikt voor de restauratie van de  gouaches wordt met een “nebulizer” aangebracht. Dit apparaat zorgt ervoor dat de lijm als een dunne nevel op het oppervlak van de tekening aangebracht  wordt. Op deze manier dringt de lijm tussen de verfschilfers door naar beneden in het object in plaats van op het oppervlak te blijven liggen zonder dat de gouache zijn matheid verliest.

figuur_4

De grotere schilfers van de loskomende gouacheverf worden met behulp van een microscoop en een klein penseel  met een sterk verdunde  wateroplosbare lijm weer vastgezet aan het  onderliggende papier.

Figuur_5

Het consolidatiemiddel wordt met penseel onder de loszittende verfschilfer aangebracht. (detail foto).

Kazimir Malevich en de Russische avant-garde, met een selectie uit de Khardzhiev- en Costakis collecties tentoonstelling is het grootste overzicht in 20 jaar met voor het eerst de collecties Khardzhiev, Costakis en Stedelijk Museum samen te zien.

Tags

Geef een reactie